maanantai 27. elokuuta 2012

Turvaisasti

Perusturvallisuus on ihmiselle tärkeää, ne elämän peruspilarit, jotka pitävät elämän taloa pystyssä tukevasti. Ja minulle erityisesti.

Olen kiinteä merkki myös horoskoopissa ja kiinnityn elämäni peruspilareihin vankasti. Läheiset ihmiset, koti, työ, oma yhteisö, oma elämäntapa, arvot.  Jos jokin niistä on uhattuna, mielenrauhani ja tyyneyteni häiriintyy. Olen vakaa ja myönnän, omaan elämäntapaani voimakkaasti kiinnittynyt tai jopa liimautunut. Kotini on linnani ja minulle erittäin tärkeä turvapesä, en halua muuttaa ja vaihtaa paikkakuntaa  usein, vaan  juurrun syvään kotiini ja asuinympäristööni. Samoin työ, en ole kiinnostunut vaihtelemaan ja kokeilemaan uutta parin vuoden välein, vaan haluan tehdä työtä pitkään samassa paikassa, jos koen sen itselleni mielekkääksi.






Ja ihan sama pätee ihmissuhteisiin ja elämäntapaan. Vakaus ja turvallisuus ovat minulle ihan valtavan tärkeitä. En pidä kertakäyttöisyydestä missään muodossa, olen pitkän linjan nainen tässäkin asiassa. Nämä  kaikki luovat ihmiselle ja tässä tapauksessa minulle vahvaa perusturvaa, jonka varaan on hyvä rakentaa elämää. Kun jokin seikka horjuttaa perusturvallisuuttani  tiedostan, kuinka olennainen se onkaan. Mutta niin se on varmaan kaikille ihmisille.

Vaikka olen näin vakautta rakastava, usko tai älä voin silloin tällöin poiketa rutiineistani ja vakiintuneista tavoistani. Jos itse päätän niin. Minun on tiedetty tehneen  suuriakin päätöksiä ja muutoksia varsin nopeasti, lähiympäristöllekin yllättäen. Niin voin toimia, jos muutos on täysin omaehtoinen ja  vapaavalintainen. Tarpeeksi perusteellisesti kun on asian harkinnut, niin itse toimeenpano voi olla ripeäkin.

Ulkoapäin tulevaan muutokseen, johon koen itseäni painostettavan suhtaudun sen sijaan vähemmän innostuneesti, suorastaan penseästi. Minua on vaikea ylipuhua, jos olen eri linjoilla. Ja auta armias jos minua yritetään komennella - ihan varmasti isken jalat tiukasti maahan ja vastustan vaikka periaatteen tähden....=)

7 kommenttia:

Helmi Nainen kirjoitti...

Voi, teksti on kuin minun kirjoittamaani. Aivan tismalleen samalta tuntuu minustakin! Rakastan turvallisuutta, mutta jos itse haluan hypätä, niin...vau!

Sanna kirjoitti...

Ymmärrän sinua. Näen itsessäni samaa. Horoskoopissakin on paljon maata. Itselle haluamani vakaus on aiheuttanut ongelmia... liian kovaa tarttumista, etenkin rakkaussuhteissa (samalla kuitenkin monia pelkoja päästää lähelle). Sen vuoksi olen joutunut opettelemaan ihan eri tietä päästämään irti ja olemaan kokonainen ilman vakaita asioita ympärilläni. Loppu elämä menee opetellessa, huhhuh :)

Kokonainen kissatyttö kirjoitti...

Hyvä Sinä! :)

Nainen Nelikymppinen kirjoitti...

Kuulostaa tutulta. Pidän myös vakaudesta, turvallisuudesta ja kaikesta tutusta ympärilläni. Tästä kaikesta huolimatta toimin parhaimmillani kiireessä ja pienessä stressissä.

Nykyään trendinä on muutos ja kehittäminen ja joskus tuntuu, että sitä tehdään juuri tämän trendikkyyden vuoksi, eikä siksi, että se aina välttämättä olis edes tarpeellistakaan. Koitetaan pysyä kunnialla muutoksen rattaissa!

Mukavaa päivää sinulle!

FeminineApproach kirjoitti...

Pohdiskelija niinpä, omavalintainen hyppy on upeaa! Olen pari kertaa elämässäni tehnyt sellaisen hypyn ja kannatti totta tosiaan.

Shantasha, sitäpä se elämä onkin, opettelemista näissäkin asioissa. Sinulla on hieno kyky analysoida asioita, olen kiinnittänyt siihen huomiota ennenkin.

Ja viitaten kommenttiisi Myrskyn silmässä-ajatuksiini, sinulla on myös kyky antaa toiselle voimaa sanoillasi. Se on upea ja arvokas ominaisuus sinussa ja ystäväsi ovat onnekkaita.

Muuttolintu, kiitos...=)

Nainen Nelikymppinen, sitä se nykymaailma on, muutosta ja kehitystä. Ja tosiaan, tuntuu että kehitetään välillä vain sen vuoksi, että "pitää" kehittää.

Hienoa jos toimit parhaiten kiireessä ja stressissä, minulla on sitä ollut viime aikoina liian kanssa. Minä aionkin hidastaa tahtia!

Sanna kirjoitti...

Kiitos kauniista sanoistasi! Emme rohkaise kanssaihmisiä koskaan liikaa. Sanat ja tahto välittää kumpuaa sydämestäni.

FeminineApproach kirjoitti...

Ole hyvä Shantasha. Sen aistii, että sanasi kumpuavat sydämestä.